Jak działa klimatyzacja w autach hybrydowych i elektrycznych
Jak działa tradycyjny układ klimatyzacji?
Klimatyzacja napędzana energią elektryczną
Aby zapewnić ciągłe działanie układu klimatyzacji w aucie hybrydowym należało uniezależnić jej pracę od jednostki napędowej. W 2003 roku Toyota Prius 2. generacji została po raz pierwszy wyposażona w kompresor zasilany energią elektryczną, co pozwoliło jej na ciągłą pracę niezależnie od wykorzystywanego źródła energii.
Kolejne usprawnienie pojawiło się w 2016 roku wraz z nadejściem Toyoty Prius Plug-in 2. generacji, w której zastosowano po raz pierwszy panele fotowoltaiczne na dachu mogące zwiększyć zasięg auta nawet do 5 kilometrów dziennie. Sam układ klimatyzacji został oparty o pompę ciepła pobierającą energię z otoczenia nawet podczas jazdy w ujemnych temperaturach, która mogła z łatwością ogrzać lub ochłodzić wnętrze pobierając przy tym trzykrotnie mniej energii niż standardowa nagrzewnica.
Dodatkowo, aby zwiększyć wydajność, w Priusie 4. generacji, który również zadebiutował w 2016 roku pojawił się inteligentny system S-FLOW pozwalający oszczędzać energię kierując nawiew tylko na zajęte miejsca w aucie. Te rozwiązania w swoich udoskonalonych, bardziej wydajnych wersjach są stosowane do dziś w autach hybrydowych typu plug-in oraz w samochodach elektrycznych, takich jak Toyota bZ4X. Panele fotowoltaiczne na dachu elektrycznego auta Toyoty są tak wydajne, że ze zgromadzonej energii mogłyby codziennie naładować 140 telefonów. W skali roku oznacza to nawet 1800 kilometrów kompletnie darmowej jazdy napędzanej promieniami słońca.
Czy włączenie klimatyzacji pogarsza zasięg?
Zasięg w samochodach elektrycznych może zmieniać się w zależności od czynników atmosferycznych. Ekstremalne temperatury poniżej -20oC czy tropikalne upały nie służą bateriom, które, aby oferować doskonałą wydajność, muszą mieć zapewnione optymalne warunki pracy. Na szczęście w naszym umiarkowanym klimacie temperatury rzadko przekraczają graniczne wartości. Dlatego używanie klimatyzacji ma niewielki wpływ na zasięg, który dodatkowo można zminimalizować wprowadzając kilka inteligentnych nawyków.
Nagrzanie lub schłodzenie wnętrza przed rozpoczęciem jazdy, gdy auto wciąż jest podłączone do ładowarki pozwoli nie tylko poruszać się od pierwszych chwil w komforcie, ale również zapewni, że wystartujemy w drogę z pełną baterią. W Toyocie można łatwo ustawić tę funkcję za pomocą aplikacji MyToyota, która umożliwia zdalną komunikację z autem. Podczas jazdy wspomniany system S-FLOW dostępny w hybrydach i autach elektrycznych zadba o to, aby nie chłodzić i nie nagrzewać pustych miejsc w aucie oferując maksymalny komfort bez wpływu na zasięg pojazdu.
W ramach optymalizacji wydajności ogrzewanie foteli i kierownicy pozwala podróżować równie komfortowo zużywając zdecydowanie mniej energii niż nawiewy. System odzyskiwania energii z hamowania potrafi przechwytywać ciepło wygenerowane przez tarcze i klocki hamulcowe i kierować je do kabiny lub ogrzewać nią baterie. Warto również wspomnieć, że w przeciwieństwie do tradycyjnych aut, jazda odbywa się w ciszy bez warkotu silnika, szumu pasków i rolek.