Zakup samochodu na kredyt
Drugim typem nabycia samochodu na firmę jest forma kredytu. Jeśli zdecydujemy się na zwyczajny kredyt gotówkowy w banku, musimy liczyć się niestety z mnóstwem formalności, wnikliwą analizą zdolności kredytowej naszej firmy, a to wiąże się z kolei z dostarczaniem bardzo szczegółowej dokumentacji i wydłużeniem procesu zakupu. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest tu tak zwany kredyt samochodowy. Omijamy w ten sposób wszelkie kontakty z bankiem, a skupiamy się wyłącznie na samej transakcji. Ponadto w kredycie samochodowym mamy niższe oprocentowanie niż w przypadku kredytów gotówkowych. Dodatkowo w koszty zaliczamy wyłącznie comiesięczne raty wraz z odsetkami.
W obecnych czasach zdecydowanie bardziej popularnym rodzajem kredytu wśród przedsiębiorców jest właśnie kredyt samochodowy. Większość popularnych marek posiada w swej ofercie właśnie taką usługę kredytową. Jest to o tyle wygodniejsze, że wszystko załatwiamy bez pośrednictwa banku w jednym miejscu u dilera: zarówno wybór samochodu, jak i sposób płatności.
Świetnym przykładem może tu być nowoczesna i bardzo elastyczna forma kredytu proponowana przez Toyotę. Kredyt SMARTPLAN, który jest przygotowywany przez wewnętrzny Toyota Bank, posiada raty niższe nawet o 40% w stosunku do zwykłego kredytu. Wpłata własna może wynosić nawet 10% wartości samochodu, a preferencyjne oprocentowanie to 5,99%. Co ważne, spłata samochodu dotyczy tylko rzeczywistej utraty jego wartości, która jest bardzo niska. Oprócz braku jakichkolwiek dodatkowych kosztów, warto wspomnieć o tym, że po 3 lub 4 latach można wymienić samochód na nowy bez angażowania kolejnych środków finansowych. Po prostu zwracamy dotychczasowy samochód, a wyjeżdżamy z salonu nowym.
Dzierżawa w formie leasingu
Leasing operacyjny jest jedną z najpopularniejszych form użytkowania samochodów firmowych zarówno wśród jednoosobowych działalności gospodarczych, jak i małych oraz średnich przedsiębiorstw. Dzięki niemu możemy, ale nie musimy wykupywać samochodu po okresie zakończenia umowy leasingowej. Jakie są zatem główne powody, dla których leasing operacyjny jest tak często wybierany? Przede wszystkim decydują się na niego przedsiębiorcy, którzy poszukują wysokich kosztów i niskiego wykupu pojazdu i odliczenia VAT-u. Dodatkowo z racji tego, że leasing jest traktowany jak usługa, jego miesięczne raty netto oraz opłatę wstępną włączamy w koszt uzyskania przychodu.
Obecnie zdecydowanie bardziej nowoczesną i udoskonaloną formą leasingu operacyjnego jest na przykład Leasing SMARTPLAN oferowany wspólnie przez Toyotę i Toyota Bank. Jego głównym atutem jest bardzo niska wpłata własna, między 0% a 40%, dzięki czemu w kasie firmy zostaje więcej gotówki, którą można przeznaczyć na inne cele. Dodatkowo comiesięczne raty mogą być nawet o 60% niższe od standardowego leasingu, a wszelkie koszty serwisowe zawarte są tylko w jednej racie. Oczywiście w przypadku Leasingu SMARTPLAN można dokonywać różnych odpisów, a firmie przysługują także ulgi.
Wybierając Leasing SMARTPLAN:
- Odpisujesz podatek VAT od wpłaty wstępnej;
- Odpisujesz podatek VAT od comiesięcznych rat leasingowych;
- Odpisujesz wpłatę wstępną od podatku dochodowego;
- Odpisujesz comiesięczne raty leasingowe od podatku dochodowego;
- Odliczasz VAT bez konieczności prowadzenia tzw. „kilometrówki”, czyli ewidencji przebiegu;
- Spłacasz tylko tę część wartości auta, która odpowiada rzeczywistej utracie jego wartości;
- Masz możliwość skrócenia lub wydłużenia umowy;
- Po zakończeniu umowy masz 3 możliwości – wymianę samochodu a nowy, wykupienie go lub zwrot;
- Nie płacisz podatku VAT od ewentualnej późniejszej sprzedaży auta;
- Nie płacisz podatku dochodowego od ewentualnej późniejszej sprzedaży auta.
Wynajem długoterminowy
Wynajem długoterminowy jest tak naprawdę zbliżony do leasingu operacyjnego, wiąże się jednak z wyższą kwotą ewentualnego wykupu auta. Z tego też powodu wybierają go raczej większe przedsiębiorstwa lub korporacje, które korzystają z dużej floty pojazdów i bardziej opłaca się im forma wynajmu, a nie zakupu. Istotne jest także to, że co miesiąc uiszczamy opłatę niższą od raty leasingowej, ponieważ dotyczy ona tylko części auta. Jej wysokość jest z kolei uzależniona od liczby przejechanych w czasie całej umowy kilometrów, którą musimy oszacować na wstępie. Każdy kilometr więcej wiąże się później z dopłatą.
Wynajem długoterminowy to ponadto kompleksowa usługa, która jest niezwykle wygodna dla firm posiadających floty pojazdów sięgające kilkudziesięciu czy nawet kilkuset pojazdów. Na przykład w Toyocie w zakres raty miesięcznej wchodzą od razu: zarządzanie flotą, obsługa serwisowa, gwarancje mobilności, finansowanie, ubezpieczenie oraz wymiana i przechowywanie opon.
Koszty uzyskania przychodu i VAT
W każdej z powyższych form finansowania samochodu firmowego spotykamy się z wydatkami, które ponieśliśmy w związku z osiągnięciem przychodów. W przypadku leasingu cały wkład własny oraz raty są zaliczane w koszty uzyskania przychodów.
Podobnie jest z wynajmem długoterminowym. Biorąc kredyt samochodowy koszty uzyskania przychodu dotyczą odsetek od raty kredytowej, a koszty zakupu są rozliczane w ramach amortyzacji. Różnice w tej kwestii pojawiają się w zależności od stanu auta. Jeśli było nowe, amortyzacja trwa 5 lat, jeśli używane – 2,5 roku.
Przy zakupie auta za gotówkę amortyzacja wygląda identycznie, a wszelkie koszty związane z eksploatacją to koszty uzyskania przychodu.
Jeśli chodzi o VAT, to odliczamy go zarówno od ceny zakupu, wpłaty własnej, rat leasingowych, wynajmu długoterminowego, jak i od kosztów eksploatacyjnych. Główną różnicą jest jego wysokość. 100% VAT-u odliczamy wtedy, gdy samochód jest wykorzystywany wyłącznie na cele firmowe, czyli musimy wtedy prowadzić ścisłą ewidencję przebiegu – tak zwaną „kilometrówkę”. VAT w wysokości 50% możemy natomiast odliczyć wtedy, gdy samochód służy nie tylko celom firmowym, ale jest także używany prywatnie.
Jaki samochód wybrać?
Wszystkie omówione wyżej sposoby nabycia samochodu na firmę zależą oczywiście od preferencji danej firmy. Każdy może mieć inne priorytety czy inne możliwości finansowe. Ważne jest natomiast, żeby wybór marki czy modelu był głęboko przemyślaną decyzją. Warto pomyśleć o spadku wartości używanego auta, a co się z tym wiąże wyposażeniu go na tyle atrakcyjnie, aby po kilku latach nadal miał dobrą cenę. Co więcej, jeśli weźmiemy na przykład Toyotę z napędem hybrydowym, nie dość, że wartość auta utrzyma się przez wiele lat na wysokim poziomie, to jeszcze oszczędzamy na paliwie i serwisowaniu w trakcie eksploatacji.