Badanie Techniczne a Przegląd Okresowy
Czym jest przegląd okresowy samochodu?
Jak często należy wykonywać przegląd okresowy?
JAK CZĘSTO NALEŻY WYKONYWAĆ PRZEGLĄD OKRESOWY?
Nowa GWARANCJA AUTA I INNE BENEFITY
Wielu producentów aut, takich jak Toyota, oferuje swoim klientom możliwość otrzymania nowej gwarancji, już po zakończeniu gwarancji podstawowej (dotyczy to zarówno aut z napędami tradycyjnymi, jak i hybryd oraz pojazdów elektrycznych).
W Toyocie podstawą do uzyskania nowej, cyklicznie przedłużanej, gwarancji jest regularne wykonywanie przeglądów okresowych w tzw. wariancie Relax w autoryzowanym serwisie Toyoty.
Dzięki programowi Toyota Relax, właściciele aut tej marki mogą cyklicznie przedłużać gwarancję aż do 10 lat lub do przebiegu 185 000 kilometrów, w zależności co pierwsze nastąpi.
Poza całkowitym „spokojem umysłu” i brakiem kosztów w przypadku wystąpienia usterek, zgodnie z obowiązującymi warunkami programu gwarancyjnego Toyota Relax, dodatkowym benefitem regularnego wykonywania przeglądów okresowych w Autoryzowanej Stacji Dilerskiej jest fakt zachowania pełnej historii serwisowej naszego auta, co ma niebagatelną wartość w przypadku jego odsprzedaży. Jak pokazują statystyki, samochody z pewnego źródła, regularnie serwisowane zgodnie zaleceniami producenta przy wykorzystaniu oryginalnych części, osiągają o wiele wyższe ceny na rynku wtórnym.
Badanie techniczne pojazdu – co to?
W przeciwieństwie do przeglądu okresowego, badanie techniczne to procedura obowiązkowa dla wszystkich pojazdów poruszających się po drogach publicznych. Samochody nowe przechodzą pierwsze badanie techniczne po 3 latach od daty produkcji, a następne – po kolejnych dwóch. Pojazdy starsze niż 5 lat muszą już zgłaszać się do stacji obsługi pojazdów regularnie co roku, aż do samego końca ich użytkowania.
Od tych zasad obowiązują pewne wyjątki. Auta wyposażone w fabryczne instalacje LPG/CNG od nowości są zobowiązane do corocznych badań technicznych. Podobne zasady obowiązują samochody wykorzystywane do zarobkowego transportu osób. Z kolei właściciele pojazdów zabytkowych mogą zapomnieć o wizytach u diagnosty. W ich przypadku badanie techniczne dokonywane w trakcie rejestracji na „żółte tablice” jest ostatnim, jakie będą musieli wykonać.
Niezależnie od wyżej wymienionych zasad, jeżeli auto zostanie poważnie uszkodzone lub podczas kontroli drogowej policjant zakwestionuje jego stan techniczny, stwierdzi braki w oświetleniu, nadmiernie zużyte opony czy niefabryczne modyfikacje, właściciel może zostać skierowany na dodatkowe badanie techniczne. Ma ono ustalić, czy dany pojazd może dalej poruszać się po drogach publicznych i czy wykryte usterki zostały usunięte przez właściciela. Takie badanie należy wykonać w ciągu 14 dni od dnia zatrzymania dowodu rejestracyjnego.
Co sprawdza diagnosta podczas badania technicznego pojazdu?
Badanie techniczne rozpoczyna się identyfikacją auta, czyli sprawdzeniem zgodności numeru VIN z danymi zawartymi w dowodzie rejestracyjnym (dokument należy obowiązkowo ze sobą zabrać!). Diagnosta sprawdza również, czy zostało zamontowane dodatkowe wyposażenie, takie jak instalacja LPG lub CNG, a następnie przechodzi do testów poszczególnych podzespołów i układów, w które pojazd jest wyposażony. Na liście prac znajdziemy:
sprawdzenie luzów i stopnia zużycia układu kierowniczego,
skuteczność i zużycie hamulców, włącznie z hamulcem postojowym,
efektywność tłumienia amortyzatorów,
sprawdzenie luzów w zawieszeniu,
stan ogumienia, w tym głębokość bieżnika oraz uszkodzenia opon,
sprawność oświetlenia oraz prawidłowe ustawienie wysokości świecenia reflektorów,
stan szyb (brak pęknięć i odprysków utrudniających widoczność),
sygnał dźwiękowy,
obowiązkowe wyposażenie – trójkąt, gaśnica,
pomiar hałasu układu wydechowego,
emisja spalin.
Jak widać zakres prac jest bardzo szeroki, dlatego udając się na badanie techniczne, musimy być pewni stanu technicznego naszego auta. Diagnosta może odmówić dopuszczenia pojazdu do ruchu, jeżeli wykryje niedociągnięcia. Zbyt słaby hamulec ręczny lub brak sygnału dźwiękowego to wystarczające powody, by zostać odesłanym z przysłowiowym kwitkiem.